Sökannonsering

Intresserad av sökannonsering? Vi anser att sökannonsering är en del av flera viktiga digitala kanaler att arbeta med. Innan vi utvärderar era möjligheter med sökannonsering skulle vi vilja analysera och förstå hela eran digitala affär. Tillsammans kan vi då skapa en strategi för digital tillväxt där vi utifrån intäktsmål utvärderar potentialen i varje kanal.

PPC, Pay Per Click, SEM, Sökannonsering eller helt enkelt Google AdWords eller Bing Ads. Det finns många benämningar på köpt trafik från sökmotorerna och det är bra att känna till dem.

Google AdWords

Många företag lägger stor del av sin marknadsföringsbudget på Google Adwords. Skälet är ganska enkelt då Google står för ca 93% av alla sökningar som sker i Sverige. Det gör att det finns väldigt mycket trafik att hämta och ni vill synas när potentiella kunder söker efter era produkter och tjänster.

Sökannonsering är en av de viktigaste konverteringsdrivande kanalerna som ett företag kan ha vilket gör det extra viktigt att arbeta strategiskt med kanalen.

Många företag lägger ner mycket tid på att välja rätt sökord och annonstexter och missar oftast att sätta tydliga intäktsmål med denna kanal. Man lägger vikt på att synas ofta och få bättre positioner vilket gör att budgeten snabbare förbrukas utan att generera de resultat man önskar.

Nyckeltalsstyrd optimering – lönsam sökannonsering

För att kunna sätta rätt intäkts- och kostnadsmål på sökannonseringen behöver vi sätta oss in i er affär. Här räknar vi på snittordervärde, snittmarginal och konverteringsgrad. Vi behöver antingen ta reda på vad det får kosta per avslut och/eller räkna på vad ni behöver ha för ROI.

Det arbetet gör att det blir mycket lättare att följa upp, optimera och förbättra kontot.

Bing Ads

Bing erbjuder i princip samma möjligheter som Google AdWords när det kommer till sökannonsering. Men då sökmotorn haft små marknadsandelar i Sverige (ca 7%) har många valt bort denna kanal.

Generellt sett har Bing som kanal samma konverteringsgrad som Google AdWords fast med betydligt lägre klickpriser. Denna kombination gör kanalen väldigt attraktiv och vi rekommenderar alla kunder att avsätta en budget för Bing.

Vi arbetar enligt nedanstående modell:

  1. Analys av befintliga konton (AdWords/Bing) utifrån era intäkts och kostnadsmål
  2. Presentation av vad som kan förbättras utifrån era intäkts- och kostnadsmål
  3. Implementation av ny strategi
  4. Löpande nyckeltalsstyrd optimering av kontot
  5. Rapporter enligt överenskommelse
  6. Uppföljning av resultat och åtgärder

 

 

Vill du veta mer? Boka ett kostnadsfritt möte!

...eller ring oss på

Vi tänker längre än bara marknadsföring!

För att få bäst resultat från dina digitala kanaler gäller det att veta hela sin kundresa, det är där vi kommer in.