Konverteringsoptimering

Intresserad av konverteringsoptimering? Vi anser att konverteringsoptimering är en del av flera viktiga digitala kanaler att arbeta med. Innan vi utvärderar era möjligheter med konverteringsoptimering skulle vi vilja analysera och förstå hela eran digitala affär. Tillsammans kan vi då skapa en strategi för digital tillväxt där vi utifrån intäktsmål utvärderar potentialen i varje kanal.

Så här ser vi på Konverteringsoptimering!

CRO, Conversion Rate Optimization, eller helt enkelt konverteringsoptimering är en strategi som går ut på att försöka förbättra den nuvarande konverteringsgraden på er webbplats.

Till skillnad från SEO, som vill förbättra webbplatsens synlighet mot sökmotorer, vill vi här få fler besökare att genomföra en så kallad konvertering på webbplatsen. Vad som är en konvertering kan variera mellan företag och branscher men det handlar (är) oftast om ett direktköp (e-handel), inskickat kontaktformulär, offertförfrågan, intresseanmälan, bokningar, nedladdningar etc.

Konverteringsgraden

Konverteringsgrad är ett viktigt nyckeltal på en webbplats som visar hur stor del av er befintliga trafik som leder till avslut. Man kan titta på konverteringsgraden generellt för webbplatsen dvs från alla kanaler och man kan också se konverteringsgraden per kanal.

Exempel konverteringsgrad för hela webbplatsen

100 besökare och 4 avslut = 4% konverteringsgrad

Exempel på konverteringsgrad per kanal

AdWords
40 besökare och 2 avslut = 5% i konverteringsgrad

Organisk
30 Besökare och 1 avslut = 3,3% i konverteringsgrad

Direkt
30 Besökare och 1 avslut = 3,3% i konverteringsgrad

Förbättring av konverteringsgraden

Generellt säger man att konverteringsgraden ligger mellan 0,5–4,5 % på webbplatser. Det finns många parametrar som avgör konverteringsgraden så som tjänster, produkter, priser, marknadsföringskanal etc. Det blir därför svårt att säga om er konverteringsgrad är bra utan att analysera besökarflödet på er webbplats och era marknadsföringskanaler.

Vi arbetar enligt nedanstående modell:

  1. Mätplan – datainsamling
    Grunden för en bra konverteringsanalys är att det finns rätt data och att den samlas in över en period. Tillsammans sätter vi en mätplan där vi utifrån en kundresa (Awareness, Consideration, Purchase, Retention, Advocacy) sätter mätpunkter. Mätplanen och datan presenteras sedan i Google Data Studio.
  2. Konverteringsanalys
    När vi samlat på oss tillräckligt med data kan vi börja med konverteringsanalysen. Hur snabbt vi kan komma igång med analysen beror på hur stort trafikflöde och data ni har.
  3. Konverteringsoptimering
    I analysen ger vi förslag på vad som ska förbättras. En del förändringar kan ni välja att göra direkt, antingen själva eller via befintlig webbyrå. En del större insatser på er webbplats rekommenderar vi att ni först implementerar ett
    a/b test för att säkerställa att det verkligen blir en förbättring. Där sätter vi en avgränsning och mål med testet.

En god strategi för konverteringsoptimering tar höjd för: 

  1. Funktion/Design
  2. Best practice utifrån verksamhetsområde
  3. Mätplan – som säkerställer att vi samlar på oss rätt data om besökarbeteendet
  4. Affärssmarthet – vad kan vi göra i paketering och prissättning för att sälja mer?

Vill du veta mer? Boka ett kostnadsfritt möte!

...eller ring oss på

Vi tänker längre än bara marknadsföring!

För att få bäst resultat från dina digitala kanaler gäller det att veta hela sin kundresa, det är där vi kommer in.